«Det e så lett!»

Det utbrøt Petter Northug etter sprintstafetten i VM i Sapporo i 2007. Og han la vel til «barneskirenn» også. For å prestere godt både i konkurranser og på trening er det viktig å spise rikelig, variert og sunt. Det er også lett!

TA DET DU HAR: Dette er ingredienser til en sunn og god pastasaus. I tillegg kommer en kyllingfilet og litt fløte eller creme fraiche. Alt stekes i en panne, og blandes med fin eller grov pasta. Sunt, godt – og veldig enkelt!

Egentlig så vet vi alle hva som er sunt. Og i alle fall hva som er usunt! Det gjelder bare å ta de rette valgene, og da er det en god regel å lage mesteparten av måltidene selv. Ja, altså «fra bunnen av». Mange tenker at det er komplisert og tidkrevende. Men du trenger ikke koke kjøtt eller grønnsaker i timevis for å lage god og hjemmelaget mat.

Prioriter friske og naturlige råvarer, frukt og grønnsaker av alle slag, kylling, fisk, skalldyr og rent kjøtt. Bruk noen minutter på å skjære og hakke opp det du trenger, så er det bare å legge alt i panna eller i kjelen.
Dropp poser, ferdigmat og halvfabrikata. Slik unngår du unødvendig sukker, salt, dårlig fett og kunstige tilsetningsstoffer. Velg ekte råvarer, og lag maten selv. Og husk at en aktiv idrettsutøver trenger mye mat, så det er viktig at maten smaker godt.

Derfor er det en god regel å alltid smake til maten. Litt nykvernet pepper, sitronsaft og friske urter kan gjøre underverker med det enkleste måltid.

METTE MØLLER Mette Møller er fotojournalist, matskribent og koke-bokforfatter. Har samarbeidet med mesterkokken Arne Brimi i 12 år. Mor til fotballproff Mats Møller Dæhli. Hun har gitt ut kokeboka «Fotballmat» med fokus på et næringsrikt og variert kosthold for idrettsungdom som har lyst til å lage mat selv – og gode råd om enkel og sunn mat for aktive idrettsfamilier.

Rask og enkel pasta
1-2 porsjoner (dette er avhengig av hvor mye du spiser)
Denne pastaretten inneholder mange av de viktige næringsstof-fene en aktiv kropp trenger i løpet av en dag, og den er også perfekt å spise dagen før konkurranser. Hakk opp, stek – og smak til. Varierer med grønnsaker og urter du er glad i. Dette er «mat fra bunnen av» som alle klarer å lage!

DU TRENGER:
1/2 brokkoli, i buketter 5-6 stilker persille, hakket 2 never frisk spinat
5 sjampinjonger, i biter 2 stk vårløk, hakket 1 sjalottløk, hakket 1/4 chili, finhakket (bruk gjerne mer!)1 fedd hvitløk, knust og hakket 1 kyllingfilet
1 dl kremfløte eller creme fraiche Nykvernet pepper
1 klype maldonsalt
Olivenolje og smør til steking

SLIK GJØR DU:

1. Sett på pastavann, og kok etter anvisning på pakken. Bruk gjerne1. Sett på pastavann, og kok etter anvisning på pakken. Bruk gjerneen blanding av grov og fin pasta.

2. Skjær kyllingfileten og soppen i biter, og stek bitene gylne i litt olje og smør. Krydre med et dryss pepper, og legg til side.

3. Hakk opp alle grønnsakene,og ha litt mer olje i stekepanna. Bruk middels varme. Stek først all løken et lite minutt, før du har i chili og brokkoli. Stek videre et minutt til, og vend så inn spinaten.

4. Hell på fløte eller creme fraiche, vend godt sammen og sett på lokk. Skru ned varmen, og la det hele putre forsiktig i 2–3 minutter.

5. Ha i de stekte kylling- og soppbitene, samt masse hakket persille. Smak til med en klype mal-donsalt, litt svart pepper – og eventuelt noen dråper sitronsaft.

6. Bland sammen saus og pasta– og kos deg! Har du parmesan eller annen god ost i huset, så dryss et godt lag med revet ost over den varme pastaen.

Kategorier
Kosthold & Treningstips

RELATERTE